Day 10: Framsteg

Hej! Jag vill skriva igen idag, men jag tänker att jag ska försöka skriva på svenska. Kanske med lite “swenglish”… men det är bättre än ingenting! Jag hoppas att ni kan förstå mig.

Jag har lärt mig svenska nu (off and on) för nästan två år. Jag är inte så bra som jag hoppades jag skulle vara by now, men jag är bättre än jag var.

För att öva min svenska, använder jag Duolingo varje dag – eller åtminstone när jag minns att göra det – och jag brukar snacka med andra som studerar språket. (Jag är för rädd för att actually prata, så jag skriva bara.) Jag har använt andra program som Rosetta Stone och Memrise, men inte så mycket. Jag har också flera study böcker och jag lyssnar på svensk musik – min favorit band är Kent (och särskilt deras låt, Svart Snö, eftersom jag tycker att det är lätt att sjunga med). 🎵

Jag tror att jag har gjort mycket framsteg i sista månader, åtminstone med vocabulary och nya phrases. Mitt problem är att jag tycker att gramatiken är svårt och jag kan inte prata eftersom jag är så rädd för att göra misstag. Jag är inte ensam på det, det vet jag… but it’s a challenge for me to even write this, let along open my mouth and speak!

Men en lite bra nyheter: nu är jag nivå sexton på Duolingo! Och jag tog en svenska proficiency test nyligen (här) and scored 47 out of 70. Det gjorde mig lycklig! Now I just need to spend some lingots on another Duolingo quiz and see if I’ve improved there in the last four months too.

Ha det bra! Vi ses. 🙂

P.S. As always, corrections are welcome – but please be nice. Jag försöker!

Leave a Reply

